Käytöstavat



Käytöstavat

Hyvät tavat kotona

Ahdistuksen ja huolien karkottaminen

Kärsivällisyys

Sukulaisten oikeudet

Äitini parhain ystäväni

Rakkaus veljeään kohtaan

Islamin mukainen vitsaileminen




Käytöstavat


Islam on hyviä käytöstapoja kunniottava uskonto, ja kutsuu siihen. Ja pitää kiinni ja kasvattaa kokoajan muslimien sieluja hyvillä käytöstavoilla. Allaah korkein kehoitti hänen profeettaansa (Saws), ja sanoi:

"Totisesti sinulla (Muhammed, Saws) on ylhäinen luonteenlaatu." Kynän suura jae 4.

Ja Allaah korkein teki hyvät käytöstavat, jotta niillä voimme tavoitella paratiisin korkeita tasoja.

Ja Allaah korkein sanoi toisessa jakeessa:

" Ja pyrkikää kilvan saavuttamaan Herranne anteeksianto ja Paratiisi, joka on yhtä ääretön kuin taivaat ja maa, ja on valmistettu jumalaapelkääväisille, jotka antavat uhrilahjoja sekä varakkaina että köyhinä ollessaan, jotka hillitsevät vihansa ja antavat anteeksi ihmisille; niin, Jumala rakastaa hyväntekijöitä." Imranin perheen suura jakeet 133-134.

Ja Allaah käski meitä pitämään kiinni hyvistä käytöstavoista. Allaah sanoi:

"Hyvät teot ja pahat teot eivät ole samanlaisia. Karkoita paha sillä, mikä on parempaa, ja katso se, jonka kanssa olit vihoissa, on kuin hyvä ystäväsi." Erottelemisen suura 34.

Ja profeetta ( Saws) kehoitti meitä kaunistamaan itsemme hyvillä käytöstavoilla.

Abu Dharr Jundub ibn junada ja Abu `Abd ar-Rahman Mu`adh ibn Jabal (ra) kertoivat Allahin Lähettilään (saas) sanoneen:
Peljätkää Allahia (swt) missä tahansa olettekin ja vastatkaa pahaan tekoon hyvällä, niin se pyyhkii sen pois, ja käyttäytykää hyvin ihmisiä kohtaan.
Tämän kertoi at-Tirmidhi, joka sanoi sen olevan hyvä Hadith ja joissakin (at-Tirmidhin laitoksen) kokoelmissa senon sanottu olevan hyvä ja järkevä Hadith.

Muslimille on pakollista kaunistaa itseään hyvillä käytöstavoilla. Ja profeetan (Saws) pitäisi olla hänen esikuva. Joka oli ihmisistä parhain käytöstavoissa, ja hänen (Saws) käytöstavat olivat Koraanista. Ja hyvillä luonteenpiirteillä muslimi saavuttaa korkeimmat tasot, sekä ansaitsee Allaahin rakkauden, profeetan (Saws) ja uskovaisten rakkauden. Ja hän voittaa Allaahin tyytyväisyyden sekä paratiisiin pääsyn.


-Ja tämä kirja mitä opiskelemme käsittelee käytöstapojen eri osioita. Korkeita ja kauniita käytöstapoja, joita joka muslimin on pakollista koristaa. Ja hänen tulisi jatkuvasti käyttää niitä.


Dua: "Oi Allaah, kuten sinä olet luonut meidät parhaaseen muotoomme, kaunista käytöstapamme.

Dua: "Oi Allaah, me etsimme turvaa sinusta pahimpia käytöstapoja, tekoja, pahan puhumista sekä tauteja vastaan."




Hyvät käytöstavat

Abu Huraitah (olkoon Allah häneen tyytyväinen) on raportoinut: Profeetta (olkoon rauha ja siunaukset hänen yllään) sanoi, ”Hän joka uskoo Allahiin ja viimeiseen päivään, osoittakoon hän vieraanvaraisuutta hänen vierailleen, ja kuka uskoo Allahiin ja viimeiseen päivään ylläpitäköön Hän hyviä välejä hänen sukulaisiin, ja hän kuka uskoo Allahiin ja viimeiseen päivään puhukoon Hän hyvää tai olkoon hän vaiti.” (Al-Bukhari ja Muslim)

Kommentaari: Vierasta kunnioittaminen tarkoittaa ottaa vieras vastaan iloisesti, viihdyttää häntä sen mukaan mikä on henkilön mahdollisuus, ja huolehtia täysin hänen mukavuudesta ja viihtyvyydestä. Mikä tulee meidän sukulaisiin, meidän tulee kohdella heitä hyvin ja suorittaa kaikki velvollisuutemme heitä kohtaan. Pidättäytyä puhumasta pitää sisällään, että meidän tulisi välttää turhaa ja sopimatonta puhetta. Meidän tulisi viettää suurimman osan meidän ajasta muistelemalla Allahia, hakien hänen anteeksiantoaan ja sanoa kaikille sitä mikä on hyvää. Muutoin meidän on hyvä pysyä vaiti. Nämä kolme ominaisuutta omaavat ne ihmiset jotka uskovat Allahiin ja tuomionpäivään. Toisaalta, ne ihmiset joilla ei ole näitä ominaisuuksia paljastavat heidän uskonsa heikkouden ja epätäydellisyyden.


Ahdistuksen ja huolien karkottaminen


Imaam Ibn Hazm Al-Andalusii


… Olen koettanut löytää yhden tavoitteen, jonka erinomaisuudesta ja tavoittelemisen arvoisuudesta kaikki olisivat samaa mieltä. Olen löytänyt ainoastaan yhden: vapaana ahdistuksesta ja huolista oleminen. … Ahdistuksen ja huolien karkottaminen on tavoite, josta kaikki kansakunnat ovat olleet samaa mieltä siitä lähtien, kun Allaah loi tämän maailman, ja siihen saakka, kunnes tämä maailma tulee päätökseensä Tuomiopäivän seuraamana. Heidän tekonsa on ohjattu vain ja ainoastaan tätä tavoitetta kohtaan: ahdistuksen ja huolien karkottamiseksi. Jokaisen muun tavoitteen kohdalla tulee aina olemaan joitain ihmisiä, jotka eivät halua sitä.


… Kun olin saavuttanut tämän suuren viisauden, kun olin saanut selville tämän ällistyttävän salaisuuden, ja kun Allaah oli avannut sieluni silmät näkemään tämän suuren aarteen, aloin etsiä sitä tapaa, joka todella sallisi minun karkottaa ahdistuneisuuden ja huolet. Tämä on kallisarvoinen tavoite, jota jok’ikinen ihminen haluaa, olipa hän sitten tietämätön tai oppinut, ja hyvä tai paha. Löysin sen ainoastaan yhdestä paikasta: Kaikkivaltiaan ja Kaikkivoivan Allahin puoleen kääntymisessä, hurskaiden tekojen tekemisessä ikuista elämää silmällä pitäen.


… Näin ollen sinun tulee ymmärtää, että on olemassa ainoastaan yksi tavoite, jotka kohti tulee ponnistella, ja se on ahdistuneisuuden ja huolien karkottaminen. Ja on olemassa vain yksi polku, joka johtaa tähän, ja se on Allahin, Kaikkein Korkeimman, palveleminen. Kaikki muu on harhajohdatusta ja järjenvastaista … Ei ole vähääkään jaloutta henkilössä, jolla ei ole uskoa. Ja viisas mies tietää, että ainoa sovelias palkkio hänen sielulleen on paikka Paratiisissa.


http://www.kalamullah.com/hearts20.html


Sabr tai Shukr – Huolet loppuvat nyt!


Muhammad Ash-Shariif


… Kun matkustamme elämän halki, löydämme itsemme jommastakummasta kahdenlaisia tilanteita. Joko jotain hyvää tapahtuu elämissämme, jolloin meidän roolimme muslimeina on kiittää Allahia siitä siunauksesta (shukr). Tai meille tapahtuu jotain pahaa tai huonoa, josta emme pidä, ja tällöin roolimme on olla kärsivällisiä (sabr). Tämä on onnellisen, kohti Allahin tyytyväisyyttä lipuvan elämän resepti. Eli olipa kyse sitten sabrista tai shukrista, niin huolet loppuvat nyt.


Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Ihmeellinen on uskovaisen asia, totisesti kaikki hänen asiansa ovat hänelle hyväksi. Jos jotain hyvää tapahtuu hänelle, hän kiittää Allahia, ja se on hänelle parempi. Ja jos jotain pahaa tapahtuu hänelle, hän on kärsivällinen, ja se on hänelle parempi. Ja tämä on vain uskovaiselle.”


… Kaikki, mitä meille tapahtuu, tapahtuu Allahin tahdolla. On osa uskoamme ennalta määrättyyn kohtaloon (qadaa’ wa qadr), että olemme tyytyväisiä Allahin päätökseen, olipa se sitten meidän nähdäksemme hyvä vai huono (asia), sillä kaikki ne ovat tämän maailman koettelemuksia. Kuinka voimme kuvitella, ettei meitä koeteltaisi, kun meitä paljon paremmat ihmiset kärsivät sen, mitä kärsivät? Mutta he selvisivät siitä voittajina, Allahin tyytyväisyyden saavuttaneina.


… Pohditaanpa joitain tosiasioita, jotka liittyvät näihin elämän koettelemuksiin, niin hyviin kuin pahoihinkin asioihin, jotka meitä kohtaavat:


§ Suuri osa siitä, mitä meille tapahtuu – vaikeista ajoista – on suoraa seurausta omista synneistämme. Allaah sanoo: ”Ja mikä onnettomuus teitä kohtaakaan, niin se johtuu siitä, mitä kätenne ovat ansainneet. Ja Hän antaa paljon anteeksi.” [42:30]


Muhammad ibn Siriinillä oli tapanaan sanoa, kun hänen velkansa kasaantuivat ja hän tunsi itsensä surulliseksi: ”Tiedän, että tämän surullisuuden syy on eräs synti, jonka tein yli 40 vuotta sitten.”


§ Ihmiset ymmärtävät sen, että kun jotain pahaa tapahtuu, se on koettelemus Allahilta. Mutta rakkaat veljet ja siskot, myös meille tapahtuvat hyvät asiat ovat koettelemus.


Allaah sanoo: ”Ja koettelimme heitä hyvällä (siunauksilla) ja pahalla (koettelemuksilla), jotta he palaisivat (Allahin tottelemiseen).” [7:168]


’Abdul-Maalik ibn Ishaaq sanoi: ”Ei ole ketään, jota ei koeteltaisi terveydellä ja kukoistuksella mitatakseen, kuinka kiitollinen hän on.”


Ja seuralainen ’Abdur-Rahmaan ibn ’Awf sanoi: ”Meitä koeteltiin vaikeuksilla, ja olimme kärsivällisiä. Ja sitten meitä koeteltiin kukoistuksella, emmekä olleet kärsivällisiä. Sen tähden Allaah sanoo: ’Oi te, jotka uskotte! Älkää antako omaisuutenne ja lastenne viedä teitä pois Allahin muistelemisesta. Ja joka tekee niin, niin he totisesti ovat häviäjiä.’ [63:9]”


§ Kärsivällisyyden on tapahduttava alusta alkaen. Ei kolme päivää myöhemmin tai päivän myöhemmin, vaan ensimmäisellä koettelemuksen iskulla, heti, kun se tapahtuu. Profeetta saws sanoi: ”Totisesti kärsivällisyys on (todellista kärsivällisyyttä vain silloin, mikäli sitä harjoitetaan) ensimmäisellä (huonojen uutisten tms.) iskulla.”


§ On olemassa asioita, jotka ovat ristiriidassa kärsivällisyyden kanssa. Esimerkiksi vaatteidensa repiminen, kasvojensa ja käsiensä läimiminen, päänsä kaljuksi ajaminen, kiroaminen ja vollottaminen. Umm Salamah kertoi: ”Kuulin Allahin Lähettilään saws sanovan: ’Jokaiselle muslimille, joka sanoo onnettomuuden kohdatessa häntä sen, minkä Allaah on määrännyt – Totisesti Allahille kuulumme ja Hänen luokseen tulemme palaamaan. Oi Allaah, palkitse minut tästä koettelemuksesta ja anna minulle parempaa kuin se. – Allaah tulee antamaan parempaa (kuin se, mikä hän menetti).” (Muslim)


§ Nämä koettelemukset ja vaikeudet pesevät pois syntejämme. ’Aa’ishah sanoi: ”Totisesti kuume varisuttaa pois syntejä aivan, kuin puu varisuttaa lehtensä.”


§ Meitä kohtaavat vaikeudet erottavat (todelliset) uskovaiset teeskentelijöistä ja tekopyhistä. Shumayt ibn Ajlaan sanoi: ”Terveys kätkee hurskaat ja epäkiitolliset (ts. terveenä ollessaan heitä ei voi erottaa toisistaan). Mutta kun koettelemukset kohtaavat, nämä kaksi erottuvat toisistaan (sen perusteella, kuinka he reagoivat).”


Allaah sanoo Koraanissa: ”Alif Laam Miim. Kuvittelevatko ihmiset, että heidät jätetään rauhaan siksi, että he sanovat uskovansa, ja että heitä ei tultaisi koettelemaan? Ja totisesti koettelimme niitä, jotka olivat heitä ennen…” [29:1-3]


Osa 2: Kohti kärsivällisyyttä


’Ali sanoi: ”Totisesti kärsivällisyys on uskolle kuin pää vartalolle. Kun pää leikataan irti, vartalo luhistuu. (Sitten hän korotti äänensä): Totisesti ei ole uskoa sille, jolla ei ole kärsivällisyyttä.”


On olemassa kolmea erilaista kärsivällisyyden tyyppiä, joita muslimilla on oltava.


a)      Kärsivälisyys Allahin tottelemisessa. On esimerkiksi oltava kärsivällinen aamurukouksen suorittamisessa ajallaan.


b)      Kärsivällisyys olla tottelematta Allahia. Joku voisi esimerkiksi sanoa, että hänen on aivan pakko kuunnella musiikkia autossa. Mutta Hän, Joka antoi sinulle nuo korvat, on määrännyt sinua olemaan kuuntelematta niitä Paholaisen tuutulauluja. Ja sinulla on oltava kärsivällisyyttä olla tottelematta Allahia.


c)      Kärsivällisyys sitä kohtaan, mitä Allaah on meille säätänyt (koettelemuksista). Jos esimerkiksi lapsemme kuolisi, meidän on oltava kärsivällisiä ja tavoiteltava Allahin palkkiota kärsivällisyydestämme, sekä sanottava vain sellaisia asioita, jotka miellyttävät Allahia.


Tähän on olemassa kaksi avainta. Jos ymmärrämme ne hyvin, pystymme avaamaan kärsivällisyyden oven elämässämme.


Ensimmäinen avain: Tiedä, että meidän sielumme, perheemme ja omaisuutemme eivät kuulu meille, vaan ne kuuluvat Allahille. Hän antoi ne meille lainana nähdäkseen, mitä me niillä teemme. Ja kun Hän ottaa ne (tai jotain niistä) takaisin, Hän ottaa takaisin jotain sellaista, joka (alunperinkin) kuuluu Hänelle. Meillä ei ollut mitään ennen sitä siunausta, eikä meillä tule olemaan mitään sen jälkeen. Me emme luoneet sitä siunausta tyhjästä, joten me emme voi väittää sen kuuluvan meille.


Toinen avain: Me olemme matkalla, ja sen määränpää on tuonpuoleinen – joko (ikuinen) Paratiisi tai Helvetti. Me tulemme jättämään tämän maailman taaksemme, ja tulemme palaamaan Allahin luokse yksinämme. Tämä on se asia, joka vaatii meidän huomiotamme. Jos Allaah on meihin tyytyväinen niin, ei tarvitse ei huolia. Ja jos Hän ei ole meihin tyytyväinen, niin kaikki huolet!


Haluan kiinnittää huomionne erääseen jakeeseen. Kuunnelkaa huolellisesti. Allaah sanoi: ”Pitäkää tarkasti huolta (viidestä pakollisesta) rukouksesta, ja (erityisesti) keskimmäisestä rukouksesta, ja seiskää Allahin edessä tottelevaisina.” [2:238]


Tätä jaetta ennen olevat jakeet käsittelevät avioeroa. Ja sen jälkeen tulevat jakeet käsittelevät avioeroa. Miksi tämä jae on laitettu niiden keskelle? Oppineet ovat sanoneet, ja Allaah tietää parhaiten, että (etenkään/myöskään) niinä vaikeina aikoina, joita ihmiset kokevat, heidän ei tule unohtaa Allahin muistelemista – rukousta. Ja se on se rukous, yhdistettynä kärsivällisyyden kanssa, joka tulee saamaan heidät selviämään.


”Oi te, jotka uskotte, tavoitelkaa apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Totisesti Allaah on kärsivällisten kanssa.” [2: 153]


Niille on luvassa hyviä uutisia, jotka aikovat toimia kärsivällisyytensä mukaan. Allaah on luvannut heille kolme asiaa: Hänen rukouksensa heidän ylleen, Hänen armonsa, sekä heidän johdattamisensa: ”Ne, jotka sanoivat vaikeuden kohdatessa heitä: ’Totisesti Allahille me kuulumme ja totisesti Hänen luokseen tulemme palaamaan’, heidän päälleen on oleva rukoukset (ts. siunaukset) Herraltaan sekä Hänen armonsa, ja he ovat johdattuneita.” [2:257]


Allaah sanoo: ”Ja teimme heistä johtajia, johdattaen määräyksemme alla, kun he olivat kärsivällisiä.” [32:24]


Sufiyaan ibn ’Uyaynah kommentoi (tätä jaetta sanoen): ”Eli kun he tarttuivat pääasiaan (kärsivällisyyteen), teimme heistä johtajia.” http://www.kalamullah.com/hearts21.html


Islam ja mielenterveys


Ali el-Khatib

IIIM.info (Islamic Information Institute of Manitoba)


Dr. Ali El-Khatib, Ph.D., C.Psych. is Assistant Professor and Clinical Psychologist, Clinical Health Psychology, Faculty of Medicine, University of Manitoba. He is also is a registered Psychologist with the Psychological Association of Manitoba, and a member of the Manitoba Psychological Society and the Canadian Psychological Association.


Maailman terveysjärjestön (WHO:n) vuonna 2002 julkaistun raportin mukaan masennusoireyhtymät ovat maailmanlaajuisesti neljänneksi yleisin syy aikuisten huonontuneen terveyteen ja työkyvyttömyyteen. Tämän aikakauden nopeaan muutoksien tahtiin mukautumisen on katsottu olevan yksi suurimmista mielenterveydellisten terveysongelmien aiheuttajista. Paineet samaistua ja mukautua voivat olla masentava tekijä kaikille maahanmuuttajille, muslimit mukaan lukien.


Mielenterveys on tasapaino kaikkien elämän osa-alueiden – niin sosiaalisten, fyysisten, henkisten kuin emotionaalistenkin – välillä, ja sillä on selkeä vaikutus siihen, kuinka hallitsemme ympäristöämme ja teemme valintoja elämässämme. Se on olennainen osa kokonaisvaltaista terveyttämme. Profeetta Muhammad saws sanoi: ”Vahva uskovainen on parempi, kuin heikko uskovainen, vaikka kummassakin heistä on hyvää.” Islamissa terveen persoonallisuuden saavuttaminen ja säilyttäminen vaatii tasapainon ylläpitämistä kaikilla elämän osa-alueilla. Tämän tasapainon säilyttämisen tärkeyttä on havainnollistettu selvässä esimerkissä, kun Profeettamme saws oli eri mieltä kolmen seuralaisensa kanssa. Yksi heistä rukoili yöt läpeensä nukkumatta lainkaan, toinen heistä paastosi jatkuvasti pitämättä lainkaan taukoja, ja kolmas kieltäytyi menemästä naimisiin. Ja Profeetta saws sanoi: ”Minä paastoan ja rikon paastoni, rukoilen ja nukun, ja menen naimisiin. Joka ei seuraa minun tietäni (sunnaani, esimerkkiäni), ei ole minusta.”


Muslimien uskonnolliset uskomukset vaikuttavat heidän suhteisiinsa heidän omaan itseensä sekä heidän ympäristöönsä. Mielenterveys- ja sosiaalityöntekijä Abul-Hussein sanoo, että uskonto ja hengellisyys voivat toimia osana kokonaisvaltaista parannusprosessia, ja että se antaa levollisuutta ja rauhaa, joka on ensiarvoista parantumisen kannalta. (Hussein, s. 4)


Fyysinen ja henkinen hyvinvointi eivät yksistään riitä henkilön kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tai hänen täyteen kehitykseensä osana ihmisrotua. Usein laiminlyöty hengellinen hyvinvointi on välttämätön ehto todelliselle kokonaisvaltaiselle terveydelle. Fyysisen hyvinvoinnin puute on helposti tunnistettavissa, kun taas hengellisen hyvinvoinnin puute voi olla pitkänkin aikaa huomaamatta. Näitä (tekijöitä) ovat mm. elämä ja kuolema, avioliitto ja perhe, uskonto ja kuolevaisuus, rukous ja muisteleminen/pohtiminen, hyvä ja paha, tai uskon pitkäkestoiset ilot ja nautinnot (El Masry, 2002). Koraanin 91. suurassa lukee (jakeet 7-9): ”Ja kautta sielun, sekä Hänen, Joka täydellisti sen suhteellisesti. Ja näytti sille sen pahuudet ja hurskaudet (ts. mikä on sille pahaa ja mikä on sille oikein). Totisesti hän tulee menestymään, joka puhdistaa sen (sielunsa; tottelemalla Allahia ja tekemällä hurskaita tekoja sekä seuraamalla puhdasta islamilaista monoteismiä).”


Antropologien keskuudessa vallitsee yksimielisyys siitä, että uskonnolla on ylivoimainen valta käytökseen, ajatteluun ja tunteisiin. Tämä on erityisen totta islamissa, jossa sielu/itseys (ja niin ollen myös henkinen terveys) määritellään uskonnollisin eikä maallisin termein. Islamilaisen näkemyksen mukaan uskonnolliset ja mielenterveydelliset voimat ovat läheisesti toisiinsa kietoutuneita. On yleisesti tiedossa, että meidän uskomme suojaa meiltä huonolta terveydeltä sekä auttaa meitä hoitamaan terveysongelmia niiden ilmetessä …


Kuinka ylläpitää mielenterveyttä


Voitte pohtia seuraavia ehdotuksia:


1. Huomion kiinnittäminen elämäntyyliin ja elämäntapoihin. Jos teemme liikaa tai liian vähän elämässämme, mielenterveytemme voi kärsiä. Me tarvitsemme hyvän tasapainon työn tai opiskelun sekä vapaa-ajan aktiviteettien välillä. Suuran 28 jakeessa 77 Allaah sanoo: “Ja tavoittele sillä (omaisuudella), minkä Allaah on sinulle antanut, tuonpuoleisen kotia, äläkä unohda osuuttasi tästä maailmasta. Ja tee hyvää kuten Allaah on ollut sinulle hyvä, äläkä tavoittele pahuutta maassa, sillä totisesti Allaah ei rakasta pahantekijöitä.”


2. Sosiaaliset kontaktit. Sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä oleminen, joiden seurasta nautimme – olipa tämä sitten koulussa, töissä, kotona tai jonkin yhdistyksen tai kerhon jäsenenä – auttaa kehittämään sosiaalista vuorovaikutusta.


3. Oman elämän pohtiminen ja tarkasteleminen aika ajoin. Tämä tarkoittaa muun muassa omien elämäntavoitteiden pohtimista sekä sen tarkastelemista, onko mitään tehty niiden saavuttamiseksi. Ongelmia voi nousta silloin, kun tunnemme, että elämä ei ole tyydyttävää.


4. Tietoisuus mielen ja vartalon vuorovaikutuksesta. Aivan, kuten henkisen terveytemme tila voi vaikuttaa fyysiseen terveyteemme, niin myös päinvastainen on totta. Jos ruokavalio, uni ja kuntoilu on hylätty tai ne ovat riittämättömiä, vartaloidemme lisäksi myös mielemme tulevat kärsimään.


5. Luottamiemme ihmisten läsnäolo elämässä. On tärkeää olla joku sellainen henkilö, jonka luokse voi mennä omine ongelmineen – kuten esimerkiksi ystävä, opettaja tai perheenjäsen.


6. Tietoisuus siitä, mikä voi mennä pieleen. Ole tietoinen siitä, mikä voi mennä vikaan. Ymmärrä, että väsymys ja ärsyyntyneisyys, mikäli niihin ei kiinnitetä huomiota, voivat johtaa paljon vakavampiin, stressiin liittyviin ongelmiin.


7. Askelten ottaminen ongelmien ratkaisemiseksi. Ole tietoinen olemassa olevista ongelmista ja tavoittele apua, mikäli tarpeen.


8. Muutosten hyväksyminen. Elämä on jatkuvasti haastavaa ja jatkuvasti muuttuvaa, ja myös mielemme ja vartalomme muuttuvat. Avain piilee siihen suhtautumiseen pääsemisessä, että jokainen päivä tuo tullessaan muutosta, ja että meidän haasteemme on mukautua niihin.


9. Nouse lannistavia ajatuksia vastaan. On olemassa kaksi tapaa lannistavien ajatusten ajattelemiseen. Ensimmäisiä ovat ”pitäisi”-ajatukset: ”Minun pitäisi olla parempi ihminen.” Yksinkertaisesti  muuta sanojen ”minun pitäisi” tilalle sanat ”minä haluan”, ja sitten pohdi, kuinka tämä haluttu muutos voidaan saavuttaa. Toisia ovat ”miksi”-kysymykset: ”Miksi olen niin onneton?” Ota aktiivinen selviytymis-asema haastamalla tämä ”miksi” ja sanomalla ”Olen niin onneton”, seurattuna kysymyksellä ”Mitä aion tehdä asian suhteen?”


10. Etsi vaihtoehtoisia keinoja yleisille selviytymiskeinoillesi. Muiden ihmisten selviämiskeinojen listaaminen saattaa olla hyödyllistä. Kirjoita ehdotuksia. Ehdotusten kirjoittaminen ja niiden pohtiminen auttaa ehkäisemään ideoiden ja ajatusten ennenaikaista hylkäämistä.


11. Varo avuttomuuden, toivottomuuden ja arvottomuuden tunteita. Nämä olotilat ovat hyvin tunnettuja tiloja, jotka liittyvät sosiaaliseen eritäytymiseen ja luovuttamiseen. Riko hiljaisuus, kurota (kohti auttavaa kättä) ja puhu jollekulle, joka kuuntelee. Jos tästä ei ole apua, on suotavaa etsiä ammattiapua.


12. Opettele, mitä avunlähteitä on saatavilla. Sen tietäminen, kuinka muihin voi tarpeen tullen saada yhteyden pyytääkseen tukea, on tärkeä stressinhallintakyky. Muista, että stressi vaivaa jokaista. Löydä rohkeus tunnustaa nämä vaikeudet ja etsiä apua.


Mielenterveyden sisällyttäminen muihin elämän osa-alueisiin voi johdattaa sinua aiotussa ja halutussa muutoksessasi. Yritä säilyttää uskosi, uskomuksesi, tietosi, ponnistelusi ja Jumalaan luottamisesi tullaksesi paremmaksi ihmiseksi ja tasapainoiseksi, vauraaksi ja terveeksi kaikilla elämän osa-alueilla. Suuran 53 jakeessa 42 Allaah sanoo: ”Ja että ihminen ei voi saada mitään muuta kuin sen, mitä hän tekee (hyvästä tai pahasta). Ja että hänen tekonsa tullaan näkemään. Sitten hänelle tullaan antamaan täysi ja paras korvaus. Ja että Herrasi luokse on kaiken loppu (paluu).”


References:

Dr. Mohamed Elmasry (2002), Spiritual Fitness For Life. Dr.Brian F. Shaw, Stress Busters- Coping Methods. Hwaa Irfan, Religion in Mental Health: The Soul Under Pressure (Islam Online.net) World Islamic Association For Mental Health, WIAMH (net) Hussein Abul, The Issue of Religiosity in Mental Health: Are we Forgetting The Missing Link? Crescent life. 1-6. Crescentlife. Com. 06/26/01 (Religiosity in mental health-net)

Mental Health (Mental health definition–net) Dr. Mohamed Osman Nagatti (1993), Qur’an and Psychology. Dr.Asim Ashique (2002) ,Manitoba Muslims, Shawal 1, 1423/ December 6, 2002. Abdallah Yousuf Ali, The Glorious Qur”an (Translation and Commentary), Dar Al-Fikr, Beriut, Lebanon


http://www.iiim.info/newiiim/TEMP_articles.php?cat=43&article_id=94


Ongelmanratkaisuun keskittyneet spesialistit ovat määritelleet seuraavat askeleet ongelmien käsittelemiseksi:


1.      Ongelman (olemassaolon) käsittäminen ja sen tunnistaminen.


2.      Ongelman määritteleminen oikein.


3.      Tarkasteleminen, tutkiminen ja tosiasioiden etsiminen tavoitteena (ongelmaan johtaneiden) syiden ja aiheuttajien löytäminen.


4.      (Ongelman ratkaisemiseen soveltuvien) vaihtoehtojen listaaminen sekä niiden arvioiminen ja niiden hyvien ja huonojen puolten pohtiminen.


5.      Sen vaihtoehdon määritteleminen, joka tuo parhaimman ratkaisun ongelmaan.


Nämä askeleet voidaan laittaa käytäntöön ainoastaan silloin, mikäli ongelmaa lähestytään rauhallisin mielin ja järjen toimiessa selvänä. Äkkipikaiset ja ylitunteelliset reaktiot tulevat ainoastaan sumentamaan henkilön arvostelukyvyn ja saavat tilanteen vaikuttamaan siltä, että ainoa ratkaisu on tehdä lopullinen pesäero ongelman aiheuttajaan ja kaikkeen, mikä millään tapaa liittyy siihen.


Meidän sydämemme voidaan puhdistaa sillä tiedolla, että Allaah on Anteeksiantava, sekä muistamalla aina laittaa toivomme Häneen. Meidän on jätettävä turhamaisuutemme ja alhaiset halumme sekä sysättävä ne syrjään, jotteivät ne tapa meidän sielujamme. Uskovainen etsii suojaa Herrastaan ja on sellaisten ihmisten seurassa, jotka auttavat häntä ylittämään esteet ja vahvistamaan päättäväisyyttään ja sitoumustaan. Jos hän nostaa itsensä ylös joka kerta kompastuttuaan, hän tulee takuuvarmasti saapumaan perille.

http://muwahhiduun.wordpress.com/2010/12/08/islam-ja-henkinen-hyvinvointi/


Hyvät tavat kotona


suom. Ummu Ahmed

Ystävällisyyden levittäminen kotona

'Aa'ishah (Radiya-Llaahu ’anhaa) on sanonut: "Allaahin Lähettiläs sanoi":
'Kun Allaah (SWT) haluaa jotain hyvää perheelle, Hän panee alulle ystävällisyyden heidän keskuudessaan.'"
[kertonut Imaam Ahmad al-Musnadissa, 6/71; Saheeh al-Jaami', 303]

Toisen raportin mukaan:

"Kun Allaah rakastaa perheen ihmisiä, Hän panee alulle ystävällisyyden heidän keskuudessaan." (kertonut Ibn Abi al-Dunya ja muut; Saheeh al-Jaami', nro. 1704)

Toisin sanoen, he alkavat olemaan ystävällisiä toisilleen. Tämä on yksi niistä keinoista, joilla saavutetaan onnellisuutta kotona, sillä ystävällisyys on erittäin hyödyllistä puolisoiden välillä, ja lasten kanssa, ja se saa aikaan asioita, joita ei saada aikaan karkeudella, kuten Profeetta sanoi:

"Allaah rakastaa ystävällisyyttä, ja palkitsee sen sellaisella tavalla, jolla Hän ei palkitse karkeutta tai mitään muuta." [Kertonut Muslim, kitaab al-Birr wa'l-Sillah wa'l-Aadab, no.2592]

Vaimonsa auttaminen kotitöissä

Monet miehet ajattelevat, että kotityöt ovat heidän alapuolellaan, ja jotkut luulevat, että heidän asemansa alenee, jos he auttavat vaimoaan tässä työssä.

Allaahin Lähettiläällä oli kuitenkin tapana "ommella omat vaatteensa, korjata omat kenkänsä, ja tehdä kaikkia muita töitä, joita miehet tekevät kodeissaan." [kerännyt Imaam Ahmad al-Musnadissa, 6/21; Saheeh al-Jaami', 4927]

Tämän on sanonut hänen vaimonsa 'Aa'ishah (Radiya-Llaahu ’anhaa) , kun häneltä kysyttiin, mitä Allaahin Lähettiläs teki kotonaan; hänen vastauksensa kuvasi sitä, mitä hän oli itse nähnyt. Toisen raportin mukaan, ´Aa´ishah (Radiya-Llaahu ’anhaa) sanoi:

"Hän oli kuin kuka tahansa muu ihminen: hän pesi vaatteensa, lypsi uuhensa ja tarjoili itselleen." [Kertonut Imaam Ahmad al-Musnadissa, 6/256; al-Silsilat al-Saheehah, 671]

Häneltä (Radiya-Llaahu ’anhaa) kysyttiin myös, mitä Allaahin Lähettiläällä oli tapana tehdä talossaan, ja ´Aa´ishah (Radiya-Llaahu ’anhaa) sanoi,

"Hänellä oli tapana auttaa perhettään, ja kun rukouksen aika tuli, hän meni rukoilemaan." [Al-Bukhaari, al-Fath, 2/162]

Jos tekisimme näin tänä päivänä, saavuttaisimme nämä asiat:

* seuraisimme Profeetan esimerkkiä
* auttaisimme vaimojamme
* tuntisimme enemmän nöyryyttä, ei ylimielisyyttä.

Jotkut miehet vaativat heti ruokaa vaimoiltaan, kun kattila on hellalla ja vauva huutaa nälkäänsä; he eivät ota lasta syliinsä ja odota hetken verran ruokaa. Olkoon nämä hadithit muistutuksena ja oppina.

Olla rakastava perhettään kohtaan ja laskea heidän kanssaan leikkiä

Hellyyden osoittaminen vaimolleen ja lapsilleen on yksi asioista, joka johtaa onnellisen ja ystävällisen ilmapiirin luomiseen kotona. Allaahin Lähettiläs neuvoi Jabiria (Radiya-Llaahu ’anhaa) menemään naimisiin neitsyen kanssa, sanoen,

"Miksi et mennyt naimisiin neitsyen kanssa, jotta voisit leikkiä hänen kanssaan ja hän voisi leikkiä sinun kanssasi, ja sinä voisit saada hänet nauramaan, ja hän voisi saada sinut nauramaan?" [Tämä hadith on kerrottu monissa paikoissa Saheehaynissa, kuten al-Bukhaari, al-Fath, 9/121]

Profeetta sanoi myös:

"Kaikki, minä yli Allaahin nimeä ei ole lausuttu, on laiskuutta ja leikkiä, paitsi neljä: mies, joka leikkii vaimonsa kanssa..." [An-Nisaa'i 'Ushrat an-Nisa'ssa, s.87; myös Saheeh al-Jaami']

Profeetalla oli tapana kohdella vaimoaan 'Aa'ishaa (Radiya-Llaahu ’anhaa) hellästi, kun hän teki ghuslia hänen kanssaan, kuten hän (Radiya-Llaahu ’anhaa) on kertonut:

"Allaahin Lähettiläällä ja minulla oli tapana tehdä ghusl yhdessä yhdestä astiasta, ja hän teeskenteli ottavansa kaiken veden, jotta minä sanoisin, 'Jätä minulle vähän, minulle vähän,'" - ja molemmat heistä olivat janaabah'ssa (epäpuhtauden tilassa). [Muslim bi Sharh al-Nawawi, 4/6]

Tavat, joilla Profeetta osoitti hellyyttä pieniä lapsia kohtaan, ovat liian kuuluisia, jotta niitä tarvitsisi mainita. Hän osoitti usein hellyyttään Hasanille ja Husaynille. Tämä on luultavasti yksi niistä syistä, miksi lapset olivat niin onnellisia, kun hän palasi matkoiltaan; he kiirehtivät toivottamaan hänet tervetulleeksi, kuten on kerrottu sahih hadithissa:

"Aina kun hän palasi matkalta, hänen perheensä lapset vietiin tapaamaan häntä."
Hänellä (saws) oli tapana halata heitä, kuten 'Abd-Allaah ibn Jafar (Radiya-Llaahu ’anhaa) on kertonut:

"Aina kun Profeetta palasi matkalta, meidät vietiin tapaamaan häntä. Eräänä päivänä me tapasimme hänet, Hasan, Husayn ja minä. Hän kantoi yhtä meistä edessään, toista selässään, kunnes saavuimme Madiinaan." [Saheeh Muslim, 4/1885-2772; katso selitys Tuhfat al-Ahwadhissa, 8/56]

Verratkaa tätä tilanteeseen sellaisissa kurjissa kodeissa, joissa ei kerrota totuudenmukaisia vitsejä (vitsejä, jotka eivät sisällä valheita), joissa ei ole hellyyttä, eikä armoa. Kuka luulee lastensa suutelemisen olevan isyyden arvokkuutta vastaan, hänen tulisi lukea seuraava hadith: Abu Hurayrah'lta (Radiya-Llaahu ’anhaa) , joka sanoi: "Allaahin Lähettiläs suuteli al-Hasan ibn 'Alia, ja al-Aqra' ibn Haabis al-Tameem istui hänen kanssaan. Al-Aqra' sanoi: 'Minulla on kymmenen lasta, enkä ole koskaan suudellut yhtäkään heistä.' Allaahin Lähettiläs katsoi häntä ja sanoi:
'Hänelle, joka ei näytä armeliaisuutta, ei näytetä armeliaisuutta.'"




Kärsivällisyys


Eräänä päivänä profeetta (saws) käveli haudan ohi ja näki naisen joka istui haudalla ja itki kuolleen poikansa takia. Profeetta (saws) sanoi hänelle: "Pelkää Allahia ja ole kärsivällinen." Nainen vastasi: "Mene pois, sillä sinua ei ole koeteltu kuten minua!" joten profeetta (saws) lähti pois. Nainen ei ollut tunnistanut häntä, joten ihmiset kertoivat naiselle että hän oli Allahin lähettiläs (saws). Nainen kiirehti profeetan (saws) talolle pyytääkseen anteeksi. Nainen sanoi: "En tunnistanut sinua." Profeetta (saws) sanoi: "Kärsivällisyys alkaa koettelemuksen ensi-iskusta." (al-Bukhari ja Muslim)

Eli ihmisen täytyy hillitä itsensä ja olla kärsivällinen heti vastoinkäymisen alussa.


Ammar bin Yasir, hänen isänsä Yasir sekä hänen äitinsä Sumaya (ra) kääntyivät islamiin. Uskottomat saivat tietää heidän kääntymisestään ja ottivat heidät kiinni kiduttaen heitä ankarasti. Kun Profeetta (saws) kävi heidän luonaan hän sanoi heille: "Kärsivällisyyttä Yasirin perhe, sillä tapaatte paratiisissa." (al-Hakim)

Yasirin perhe oli kärsivällinen ja kesti koettelemukset, kunnes isä ja äiti kuolivat ankaraan kidutukseen ja heidän poikansa kuoli myöhemmin marttyyrinä eräässä taistelussa, ollakseen ensimmäisten paratiisiin menijöiden joukossa ja antaakseen mahtavan esimerkin kärsivällisyydestä ja koettelemusten kestämisestä.


Mitä on kärsivällisyys?


Kärsivällisyys on sitä että ihminen pitää kiinni siitä mihin Allah on häntä käskenyt suorittaen sen täysin ja pysyy kaukana siitä mitä Allah on kieltänyt, sekä ottaa vastaan koettelemukset ja vaikeudet hyväksyen ne. Muslimi kaunistautuu kärsivällisyydellä ja kestää koettelemukset eikä vaivu epätoivoon tai murehdi ajan tuomista ongelmista ja vastoinkäymisistä. Allah, Korkein sanoo: "Oi te jotka uskotte, etsikää apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Jumala on totisesti kärsivällisten kanssa." (Koraani 2:153)


Kärsivällisyys on profeettojen luonteenpiirre


Allahin profeetat (as) näyttivät mahtavia esimerkkejä kärsivällisyydessä ja vastoinkäymisten kestämisessä joita he kokivat kutsuessaan ihmisiä Allahin luokse. Allahin lähettiläs (saws) kesti vaikeuksia islamin levittämisen takia ja Quraishin ihmiset hylkäsivät hänen kutsunsa ja solvasivat häntä. Profeetan (saws) polyteistinaapurit häiritsivät häntä ja heittivät roskia hänen talon eteensä. Kuitenkin profeetta (saws) otti tämän kaiken vastaan hyvin kärsivällisesti. Abdullah bin Mas'ud (ra) kertoi profeetan (saws) kärsivällisyydestä ja vaikeuksien kestämisestä: Kuin katson Allahin lähettilästä (saws) ja hän muistuttaa profeettaa Allahin profeetoista (as), hänen kansansa löi häntä ja vuodatti hänen vertaan ja profeetta (saws) pyyhki vain verta kasvoiltaan sanoen: "Oi Allah, anna anteeksi kansalleni sillä he eivät tiedä." (al-Bukhari ja Muslim)

Allah, Korkein luonnehti monia profeetoistaan kärsivällisiksi, Allah sanoo: "Entä Ismael ja Idris ja Dulkifl, jotka kaikki olivat kärsivällisiä. Me suljimme heidät armoomme. Totisesti, kaikki he kuuluivat hyvien joukkoon." (Koraani 21:85-86)

Allah sanoo myös: "Kestäkää siis kärsivällisinä, niin kuin lujatahtoiset lähettiläät kestivät" (Koraani 46:35) Lujatahtoiset lähettiläät ovat Nuh, Ibrahim, Musa, Isa ja Muhammad (saws).


Allah sanoo myös: "Jo ennen sinua (Muhammad) lähettiläitämme on pidetty valehtelijoina, mutta he ovat kärsivällisesti kestäneet sen, että heitä on paneteltu ja vainottu, kunnes apumme on heidät saavuttanut." (Koraani 6:34)

Ja profeetta Ayubista (as) Allah sanoo: "Me havaitsimme hänet kärsivälliseksi ja todella hyväksi palvelijaksemme. Totisesti hän kuului katuvien joukkoon." (Koraani 38:44)


Ayubilla (as) oli paljon omaisuutta ja lapsia ja Allah koetteli ja testasi häntä kaikella mitä hänellä oli. Ayub sairastui ja joutui vuoteenomaksi pitkäksi ajaksi. Hän myös menetti omaisuutensa ja lapsensa kunnes hänellä ei ollut muuta jäljellä paitsi vaimonsa joka pysyi hänen vierellään kärsivällisenä ja lojaalina.

Ayub oli mahtava esimerkki kärsivällisyydestä. Hän pysyi uskovana, sillä se oli Allahin määräys, ja hän jatkoi kielellään Allahin muistamista ja sydämellään Allahin kiittämistä. Sitten Allah käski hänet polkaisemaan jalallaan maata, ja sieltä paljastui kylmän veden lähde. Allah määräsi Ayubia peseytymään ja juomaan lähteestä, ja sen tehtyään häneltä lähtivät kaikki kivut ja sairaudet. Allah antoi Ayubille takaisin terveytensä, kauneutensa sekä paljon omaisuutta, ja palkitsi hänet hyvillä lapsilla palkkioksi kärsivällisyydestään. Allah sanoo: " Ja Me annoimme hänelle takaisin perheensä ja yhtä monta lisäksi armonosoituksenamme ja tunnusmerkkinä ymmärtäväisille." (Koraani 38:43)

Kärsivällisyyden hyveet


Allah on valmistanut kärsivällisille suuren palkkion ja laajan anteeksiannon, Allah sanoo: " Totisesti Me koettelemme teitä pelolla, nälällä, omaisuuden, hengen ja sadon menetyksellä. Kuitenkin, Muhammed, vie kärsivällisille riemullinen sanoma. Niille, jotka koettelemusten heitä kohdatessa sanovat: Me kuulumme totisesti Jumalalle ja hänen luokseen me palaamme, sellaisille tulee siunausta ja laupeutta heidän Herraltaan, ja nämä ovat niitä, jotka ovat oikealla tiellä." (Koraani 2:155-157)

Allah sanoo myös: "Vain kärsivälliset palkitaan täyden ansionsa mukaan, mittailematta" (Koraani 39:10)


Profeetta (saws) sanoi: "Kenellekään ei ole annettu parempaa ja suurempaa siunausta kuin kärsivällisyys." (al-Bukhari ja Muslim)

Profeetta (saws) sanoi myös: "Muslimia ei kohtaa yksikään vaiva, sairaus, huoli, suru, haitta tai ahdistus, ilman että Allah antaa sen kautta hänelle anteeksi hänen vääriä tekojaan." (al-Bukhari ja Muslim)


Kärsivällisyyden muotoja


Kärsivällisyydellä on useita erilaisia muotoja ja niitä ovat muun muassa: kärsivällisyys tottelevaisuudessa, kärsivällisyys pysyä poissa pahanteosta, kärsivällisyys sairaudessa, kärsivällisyys koettelemuksissa, kärsivällisyys köyhyydessä, kärsivällisyys ihmisten häiritessä, jne.


Kärsivällisyys tottelevaisuudessa: Muslimi on kärsivällinen tottelevaisuudessaan Allahille, sillä määräyksien suorittaminen ajallaan parhaalla tavalla ja niistä kiinni pitäminen vaatii päättäväisyyttä ja ponnisteluja. Allah, Korkein sanoo profeetalleen (saws): " Ole kärsivällinen heidän kanssaan, jotka aamuin ja illoin rukoilevat Herraansa haluten Hänen läheisyyttään. " (Koraani 18:28)

Allah myös sanoo: " Velvoita kansaasi rukoilemaan ja ole myös itse siinä uuttera. " (Koraani 20:132)


Kärsivällisyys pysyä poissa pahanteosta: Muslimi vastustaa viettelyksiä ja syntejä jotka houkuttelevat häntä. Tämä vaatii valtavaa kärsivällisyyttä ja vahvaa itsekontrollia. Allahin lähettiläs (saws) sanoi: "Paras siirtolainen (muhajir) on se, joka lähtee siitä mitä Allah on kieltänyt ja paras ponnistelu (jihad) on hänellä joka ponnistelee itsensä kanssa Allahin takia (noudattamalla Allahin määräyksiä)." (al-Tabarani)

Kärsivällisyys sairaudessa: Jos muslimi on kärsivällinen sairaudessa jolla Allah koettelee häntä, Allah palkitsee hänet parhaalla palkkiolla. Profeetta (saws) sanoi: "Ketä kohtaa koettelemus hänen omaisuudessaan tai vartalossaan ja hän hillitsee itsensä eikä valita siitä ihmisille, niin Allahin velvollisuus on antaa hänelle anteeksi." (al-Tabarani)

Muslimin kärsivällisyys sairaudessa on syy paratiisiin pääsemiseksi. Umm Zufar (ra) sairasti epilepsiaa ja hän pyysi että profeetta (saws) rukoilisi Allahilta hänelle parannusta. Profeetta (saws) vastasi hänelle: "Ole kärsivällinen ja saat paratiisiin, tai jos haluat niin rukoilen Allahilta sinulle parannusta." Ja Umm Zufar valitsi kärsivällisyyden sairaudessaan ja paratiisin. (al-Bukhari ja Muslim)


Allah sanoo hadith qudsissa: "Jos koettelen orjaani hänen rakkaimmissaan (hänen silmänsä) ja hän pysyy kärsivällisenä, palkitsen hänet paratiisilla." (al-Bukhari)


Kärsivällisyys koettelemuksissa


Muslimi on kärsivällinen koettelemuksissa jotka koskettavat hänen omaisuuttaan, perhettään tai häntä itseään. Profeetta (saws) sanoi: "Allah, Korkein sanoo: Jos uskova orjani menettää läheisensä ja hän pysyy tyytyväisenä (kiitollisena Allahille) niin hänellä ei ole muuta palkkiota paitsi paratiisi. " (al-Bukhari)


Kerran beduiininainen käveli itkevien ihmisten ohi ja hän kysyi: "Mitä tämä on?" Hänelle kerrottiin: "Heiltä on kuollut ihminen." Hän sanoi: "En näe muuta paitsi että he huutavat apua Herraansa vastaan, ahdistuvat Hänen päätöksestään ja kääntyvät pois Hänen palkkiostaan."

Ali (ra) sanoi: "Jos olet kärsivällinen, niin sinut kirjoitetaan palkkion ansaitsevaksi ja jos murehdit vaipuen epätoivoon, niin sinut kirjoitetaan syntiseksi."

Kärsivällisyys elämän ahdistaessa: Muslimi on kärsivällinen elämän käydessä tiukaksi ja vaikeaksi, eikä valita tilanteestaan paitsi Herrallensa. Hänellä on esikuva Allahin lähettiläässä (saws) ja hänen vaimoissaan uskovien äideissä. Aisha (ra) kertoi että kului kaksi kokonaista kuukautta ilman että profeetan (saws) talossa sytytettiin tuli, ja he elivät vain vedellä ja taateleilla. (al-Bukhari ja Muslim)

Kärsivällisyys ihmisten häiritessä: Profeetta (saws) sanoi: "Muslimi joka asioi ihmisten kanssa ja kestää heidän häirintänsä on parempi kuin muslimi joka ei asioi ihmisten kanssa eikä kestä häiriöitä." (al-Tirmidhi)


Välteltävä kärsivällisyys


Kaikenlainen kärsivällisyys ei ole ylistettyä, vaan joissain tapauksissa se voi olla epäsuositeltavaa ja välteltävää. Välteltävä kärsivällisyys on sellaista joka johtaa nöyryytykseen ja häpeään, tai sellaista joka johtaa uskonnon laiminlyöntiin tai joidenkin pakollisten tekojen väliin jättämiseen. Ylistetty kärsivällisyys on sellaisissa koettelemuksissa joita ihmisellä ei ole kykyä poistaa tai pelastua niiltä. Tai koettelemuksissa joista ei ole uskonnollista haittaa. Mutta jos muslimi pystyy poistamaan koettelemuksen ja suojautumaan siltä tai jos siitä on uskonnollista haittaa, niin näissä tapauksissa kärsivällisyys ei ole suositeltavaa. Allah, Korkein sanoo: " Niiltä, joita enkelit korjaavat täältä pois, kun he ovat rikkoneet itseään vastaan, kysyvät he (enkelit) totisesti: 'Mitä osaa te esititte?' He vastaavat: 'Me olimme sorrettuja maan päällä.' Silloin he sanovat: 'Eikö Allahin maa ole tarpeeksi avara, jotta olisitte voineet siirtyä muualle?' Helvetti - mikä kauhea määränpää! - tulee asuinsijaksi näille. " (Koraani 4:97)


Asioita jotka auttavat kärsivällisyydessä


• Käsitys siitä että tämän maailman elämä on ohimenevää ja siinä ei ole mitään pysyvää.

• Ihmisen käsitys siitä, että hän kuuluu Allahille alussa ja lopussa. Ja lopullinen paluu on Hänen luokseen.

• Varmuus siitä että paras palkkio on Allahin luona ja että kärsivälliset odottavat parhainta palkkiota Allahilta. Allah, Korkein sanoo: " Ja totisesti, lujina kestäneille Me maksamme palkan, parhaasta, mitä ovat tehneet. " (Koraani 16:96)

• Varmuus siitä, että Allahin apu on lähellä ja vaikeuksien jälkeen seuraa helpotus. Ja varmuus siitä, että Allahin lupaus palkkiosta koetelluille käy varmasti toteen. Allah sanoo: " Totisesti, helpotus seuraa vastuksia ja vastoinkäymistä seuraa huojennus. " (Koraani 94:5-6)

• Allahin pyytäminen avuksi ja turvautuminen Hänen suojelukseensa. Kärsivällinen muslimi tuntee, että Allah on hänen kanssaan ja hän on Allahin varjeluksessa. Allah, Korkein sanoo: "Olkaa kärsivällisiä; Allah on totisesti kärsivällisten puolella ." (Koraani 8:46)

• Kärsivällisten ja voimakastahtoisten ihmisten seuraaminen ja heidän elämänkertojensa tutkiminen siitä miten he kohtasivat erilaisia koettelemuksia ja vaikeuksia, erityisesti Allahin profeetat ja lähettiläät.

• Usko Allahin kirjoittamaan kohtaloon (al-qadr) ja siihen että Allahin määräys tulee tapahtumaan ja sitä ei voi mitenkään estää. Sitä, mitä ihmiselle tapahtuu ei voi välttää ja se mitä ei tapahdu, ei olisi tapahtunutkaan. Allah, Korkein sanoo: " Mitään ei tapahdu maailmassa eikä teissä itsessänne, jota ei ole merkitty Pyhään kirjaan, ennen kuin Me annamme sen tulla ilmi. Tämä on totisesti helppoa Allahille. Älkää siis murehtiko sitä, mitä olette menettäneet, älkääkä myöskään kerskuko sen perusteella, mitä Hän on teille antanut. " (Koraani 57:22-23)


Suuttumisen, äkkipikaisuuden, lohduttomuuden ja epätoivon välttäminen ovat Allahin armosta, sillä kaikki nämä heikentävät kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.




Äitini! Parhain ystäväni!


Kirjoittanut Muhammad ash-Shareef

suom. Ummu Ahmed

Aseer ibn Jaabir kertoo: Kun ihmisiä saapui Jemenistä, Umar kysyi heiltä, "Onko Uways Al-Qaranee joukossanne?" kunnes, eräänä vuonna, hän tapasi Uwaysin. Hän sanoi, "Oletko sinä Uways Al-Qaranee?" Hän sanoi, "Kyllä". Umar jatkoi, "Muraadista, sitten Qaranista?" Hän sanoi, "Kyllä." Umar kysyi sitten, "Vaivasiko sinua lepra ja ihosi parani paitsi dirhamin kokoiselta alueelta?" Uways sanoi, "Kyllä." Umar kysyi lopulta, "Onko sinulla äitiä (joka on elossa)?" Hän sanoi, "Kyllä." Sitten Umar sanoi, "Kuulin Allaahin Lähettilään sanovan, "Uways ibn Aamir tulee luoksesi valtuuskunnan kanssa Jemenistä, Muraadista, sitten Qaranista. Hän vaivasi kerran lepra ja hänen ihonsa parani, paitsi dirhamin kokoiselta alueelta. Hänellä on äiti ja hän kohtelee häntä lempeästi. Jos hän koskaan vannoisi Allaahin kautta (jostakin), Allaah täyttäisi hänen valansa. Jos pystyt, pyydä häntä pyytämään sinulle anteeksiantoa." Sitten Umar pyysi Uwaysilta, "Pyydä anteeksiantoa minulle." Ja Uways Al-Qaranee teki niin.

Allaah - Taa'ala - käski meitä,

[Ja Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne. Jos toinen heistä tahi molemmat saavuttavat korkean iän sinun luonasi, älä halveksi äläkä soimaa heitä, vaan puhuttele heitä kunnioittavasti. Ja myötätunnolla ojenna kätesi heitä kohti ja lausu sävyisästi: "Oi Herra, ole laupias heille, sillä he kasvattivat minua kun olin pieni."] Al-Israa' 17:23-24

Ad-Daylami keräsi Al-Husayn ibn Alilta, että Profeetta sanoi, "Jos Allaah olisi tiennyt mitään pienempää kuin uff, joka on halveksivaa vanhempia kohtaan, Hän olisi tehnyt siitä Haram (kiellettyä)!" Bukhaarissa, eräs mies tuli Profeetan luokse pyytäen lupaa Jihaadiin. Profeetta kysyi häneltä, "Ovatko vanhempasi elossa?" Hän sanoi, "Kyllä." Hän sanoi, "Suorita Jihaad (lempeällä käytöksellä) heille."

Jos joku tulisi tänä päivänä tarjoamaan sinulle ilmaisen lounaan, mikä olisi vastauksesi? Epäilemättä hymyilisit, puhuisit heille ystävällisesti, ja varaisit heille erityisen paikan sydämessäsi heidän muistamiselleen. Miksi sitten meidän vanhempanne vastaanottavat vain kylmiä katseita, kovia sanoja ja katkeraa käytöstä ja he ovat keitä he ovat elämässämme? Kahdesta kolmeenkymmeneen vuotta he ruokkivat meidät, pukivat meidät, pesivät meidät, ja peittivät meidät armollaan. Heidän rakkautensa meitä kohtaan ei koskaan kuole vaikka me kuolisimmekin, rakkaus, joka menee jopa meidän ohitsemme, meidän lapsiimme ja jopa heidän lapsiinsa.

Rakkaat Veljet ja Sisaret, meillä kaikilla on vanhemmat, olivatpa he meidän kanssamme tai eivät, ja monet meistä eivät ole ymmärtäneet heidän asemansa vakavuutta elämässämme ja heidän oikeuttaan kunnioitukseen ja arvostukseen. Tänään haluan muistuttaa teitä ja itseäni vanhempiemme todellisesta asemasta, olkoon Allaah armollinen heille kaikille.

Birr Al-Waalidayn on eräs Mu'minin luonteenpiirteistä. Al-Hasan Al-Basree kuvasi sitä sanoen, "Al-Birr on totella vanhempia kaikessa mitä he pyytävät kunhan se ei ole tottelemattomuutta Allaahia kohtaan. Uqooq on hylätä vanhempasi, kieltäen heiltä kaiken hyvyytesi."

Ulamaa'n Ijma'n mukaan, on Fard olla kunnioittava ja tottelevainen vanhemmilleen! Ibn Hazm on sanonut, "Vanhempien totteleminen on Fard!" ja hän lainasi jaetta: [Ja Herrasi on määrännyt, että palvelette yksin Häntä, ja teidän tulee tehdä hyvää vanhemmillenne.]

Jotta ymmärtäisimme paremmin mitä tarkoitetaan Birr al-Walidaynilla (lempeydellä vanhempia kohtaan), oppineet ovat asettaneet seuraavat ehdot:

* Yksi: Vanhempien mielihyvä tulisi sijoittaa ennen kenenkään muun mielihyvää, mukaan lukien itsensä, vaimonsa ja lapsensa. Kaikki.

* Kaksi: Heitä tulisi totella kaikessa mitä he käskevät tai kieltävät, vastasipa se sitten hänen halujaan tai ei, kunhan he eivät käske olemaan tottelematta Allaahia.

* Kolme: Heille tulisi tarjota kaikki, mitä tuntee heidän haluavan, kysyivätpä he sitä tai eivät. Se tulisi tarjota lempeydellä ja armolla, ymmärtäen että olemme vajaavaisia tarjoamaan kaiken mitä vanhempamme ansaitsevat.

Allaahin rakkaus seuraa siitä kun vanhempamme rakastavat meitä. Ja Allaahin viha seuraa siitä, kun vanhempamme ovat meille vihaisia.Ibn Abbaas, raa, on sanonut, "On kolme asiaa, joita ei hyväksytä, ellei sen paria ole täytetty. (Ja hän mainitsi), [Kiitä Minua (Allaahia) ja vanhempiasi...]

Ibn Abbaas jatkoi, "Sillä kuka kiittää Allaahia, eikä ole kiitollinen vanhemmilleen, Allaah ei hyväksy häneltä."

Profeetta sanoi, "Allaahin mielihyvä on vanhempien mielihyvästä, ja Allaahin viha on vanhempien vihasta."

Ajatelkaamme sitä, kuinka meistä moni kohtelee vanhempiaan. Vetäydymme heidän luotaan, kun he tarvitsevat jotakin. Emme koskaan käy heidän luonaan, jos olemme poissa heidän luotaan. Itse asiassa, monet ihmiset laittavat vanhempansa vanhainkoteihin. Ja kun riita syttyy meidän ja vanhempiemme välille, monet meistä huutavat heille ihan kuin riitelisimme pahimman vihollisemme kanssa, suojelkoon Allaah meitä kaikkia.

Verratkaamme tätä heihin, jotka olivat ennen meitä. Dhibyaan ibn Ali ath-Thowreella (ra) oli tapana matkustaa äitinsä kanssa Makkaan. Siellä, polttavassa kuumuudessa hän kaivoi pienen altaan ja täytti sen viileällä vedellä. Sitten hän kääntyi äitinsä puoleen ja sanoi, "Ummi, istu tähän veteen viilentääksesi itseäsi."

Monille meistä, ystävämme ovat tärkeämpiä kuin oma äitimme ja isämme. Olemme unohtaneet ajan, kun eräs mies saapui Profeetan luokse ja kysyi, kuka ansaitsi eniten hänen seuransa. Hän vastasi, "Äitisi" Äitisi!" Kunnes neljännellä kerralla hän sanoi, "Isäsi." Nykyään, kun tavallinen kysymys, "Kuka on paras ystäväsi?", esitetään, kuinka moni sanoisi, "Äitini!". Mutta näin tähän kysymykseen tulisi vastata ja täyttää.

Se, mikä miellyttää vanhempiamme, tulee kaikkea ennen, kunhan se ei ole Allaahin tottelemattomuutta. Oppineet ymmärsivät tämän ja näyttivät meille esimerkkiä. Haywah bin Shurayh'lla (ra), yhdellä Ummah'mme Imaameista, oli tapana pitää tunteja kotinsa edessä. Tunnin aikana, hänen äitinsä kutsui häntä ruokkimaan kanat. Hän nousi, lähti halaqah'sta, ja meni ruokkimaan kanat.

Kaikki me tahdomme Allaahin hyväksyvän meiltä, kaikki me tahtoisimme astua Paratiisiin. Katsokaa alas rakkaat veljet ja sisaret - ja löydätte Paratiisiin äitienne jalkojen juuresta.

Ahmad ja An-Nasaa'ee ovat kertoneet Mu'aawiyah ibn Jaahimah As-Sulameelta: Isäni, Jaahimah (raa) meni Profeetan luokse ja kysyi, "Oi Allaahin Lähettiläs, tahtoisin mennä taistelemaan Allaahin tähden, ja olen tullut pyytämän sinulta neuvoa." Profeetta kysyi häneltä, "Onko äitisi elossa?" Hän sanoi, "Kyllä." "Sitten pysy hänen lähellään," neuvoi Profeetta - Sal Allaahu alayhi wa Sallam, "Sillä hänen jaloissaan on Jannah (Paratiisi)!"

Toisaalta, vanhempiemme surulliseksi tekeminen tai heidät jopa itkemään saaminen on yksi monista tavoista ansaita Allaahin viha. Imam Ahmad kertoo, Abdullaah ibn Amr ibn Al-Aasilta (raa): Eräs mies tuli Profeetan luokse antaakseen hänelle uskollisuuden valan. Hän sanoi, "Olen tullut antamaan uskollisuuden valan Hijraa varten! Ja olen jättänyt molemmat vanhempani itkemään." Profeetta käski häntä, "Mene takaisin, ja samalla tavalla kun sait heidät itkemään, saa heidät nauramaan." Ibn Umar (raa) sanoi, "Vanhempiensa saaminen itkemään on Uqooqin, suuren synnin, joukossa!"

Shaykh al-Qaasim on kerran sanonut, "Subhaan Allaah! Kuinka voimme jättää vanhempanne nyyhkimään, kyyneleitä, joiden takia Allaahin valtaistuin tärisee, kyyneleitä, jotka saavat enkelit taivaassa epäjärjestykseen, ja sitten väitämme haluavamme mennä tekemään Jihaad, jotta Allaah olisi meihin tyytyväinen? Menkää takaisin ja tehkää heidät onnellisiksi vierailullanne kuten teitte heidät surullisiksi lähdöllänne. Jos he nauravat ja ovat tyytyväisiä teihin, myös Allaah on tyytyväinen."

Äitinsä hautajaisten aikana, Al-Haarith Al-Aklee (ra) itki. Kun häneltä kysyttiin syytä kyyneleisiin, hän sanoi, "Miksi en itkisi, kun yksi ovistani Paratiisiin on nyt sulkeutunut?"

Osa II: Sitä niittää mitä kylvää

Kaukaisessa maassa, kauan sitten, syntyi sokea poika. Hänen leskeksi jäänyt äitinsä, hyvä musliminainen, ei menettänyt toivoaan du'aassaan ja hän rukoili jatkuvasti. Muutamaa vuotta myöhemmin, hänen poikansa näkö palasi. Al-Hamdu lillaah.

Hän ymmärsi, ettei hänen kylänsä ollut sovelias hänen pojalleen suoriutua islamilaisesta koulutuksesta, joten poikansa kanssa he muuttivat Makkaan. Siellä hän näki poikaansa ohjattavan Qur'aaniin ja haditheihin, jälkimmäisestä tullen hänen keskipisteensä. Hän meni kauas keräämään haditheja ja kokosi hadith-kirjan, joka on seuraava Qur'aanista aitoudeltaan, unohtamatta äitiään, joka oli kasvattanut hänet hyvin. Hänen äitinsä nimesi hänet Muhammad ibn Isma'iliksi, ja monet meistä tuntevat hänet tänään: Al-Iman Al-Bukhaarina!

Rakkaat veljet ja sisaret, kuinka usein viljelijä kylvää vehnää ja se kasvaakin auringonkukaksi? Saatatte sanoa ettei koskaan! Sillä kuinka joku voi kylvää toisen kasvin siemenen ja odottaa toisen kasvin kasvavan. Niin ei vain tapahdu. Samalla tavoin, monet vanhemmat jättävät lapsensa vaappumaan television, musiikin, elokuvien ja uskottomien ystävien mutaan. Sitten kun lapsi saavuttaa 12. luokan ja pyytää päästä päätöstanssiaisiin tyttöystävän kanssa, tai kun hän aloittaa yliopiston ja lopettaa rukoilemisen, tai kun hän menee naimisiin Kafirin kanssa ja hänestäkin tulee sellainen, sitten vanhemmat sanovat, "Mitä tapahtui?"

Veljet ja siskot, se on sato jonka kylvimme. Jos emme kasvata lapsistamme tottelevaisia, mistä me odotamme heidän oppivan? Jos emme itse harjoita Islaamia, kuka on esimerkkinä lapsillemme? Kuinka opetat lastasi heräämään Fajrille, kun hän näkee isänsä ja äitinsä nukkuvan, päivästä toiseen? Saatatte kysyä, kuinka kasvatan lapsistani hyviä muslimeja, tottelevaisia vanhemmilleen? Miettikää seuraavaa:

Ensinnäkin: Lapset tulisi pitää kurissa koko nuoruutensa ajan. Hisham ibn Abd Al-Malikin poika ei saapunut Jumu'ah'aan yksi viikko. Kun hän tapasi hänet myöhemmin, hän kysyi häneltä, "Miksi et saapunut Jumu'ah'aan?" Hänen poikansa vastasi, "Aasini ei kyennet tekemään matkaa." Hänen isänsä sanoi sitten, "Etkö olisi voinut kävellä!" Kokonaisen vuoden tämän jälkeen Hisham ibn Abd al-Malik pakotti poikansa kävelemään Jumu'ah'aan.

Toiseksi: Isän ja äidin jumalanpelko saavuttaa lapset. Qur'aanissa, Allaah muistuttaa meitä Khidrin tarinasta, ja kuinka hän rakensi uudelleen muurin kahdelle orvolle: [Muuri kuuluu kaupungin kahdelle orvolle pojalle. Muurin juurella on aarre heitä varten, ja heidän isänsä oli hyvä mies] Al-Kahf 18/82

Katso kuinka Allaah suojeli näitä orpoja heidän isänsä hurskauden tähden. Tafsiirissa sanotaan, että se oli heidän isoisänsä seitsemän sukupolven takaa! Sa'eed ibn Jubayr sanoi, "Usein pidennän rukoustani poikani tähden, kenties Allaah suojelee häntä (sen takia)."

Lopuksi, miettikäämme vanhempiemme kunnioittamisen hyvettä:

* Se on yksi hienoimmista asioista, joita voimme tehdä. Bukhaarissa ja Muslimissa, Abd Allaah ibn Mas'oodilta (raa), eräs mies kysyi Profeetalta - Sal Allaahu alayhi wa Sallam, "Mitä tekoa Allaah rakastaa eniten?" Hän sanoi, "Salah ajallaan." Mies kysyi, "Ja sitten?" Hän sanoi, "Vanhempiensa kunnioittaminen ja arvostaminen." Hän sanoi, "Ja sitten?" "Jihad Allaahin tähden."

* Se on keino saada syntejämme anteeksi. Kun Allaah käski Qur'aanissa [Me olemme myös käskeneet ihmisen tehdä hyvää vanhemmilleen...] Seuraava jae sanoo meille: [Näiltä vastaanotamme parhaan, mitä he ovat tehneet, ja annamme anteeksi heidän pahat tekonsa, koska he kuuluvat Paratiisin asukkaisiin...] Al-Ahqaaf 46/15-16

*Vanhempiemme kunnioittaminen johtaa meidät Jannah'aan! Muslimissa, Abu Hurayrah'lta (raa): Kuulun Allaahin Lähettilään sanovan, "Tuhoutukoon hän! Tuhoutukoon hän! Tuhoutukoon hän!" Häneltä kysyttiin, "Kuka, oi Allaahin Lähettiläs?" Profeetta sanoi, "Hän, jonka vanhemmat saavuttavat korkean iän hänen eläessään, yksi tai molemmat heistä, ja hän ei pääse Paratiisiin (heille osoittamansa hyvyyden takia).

Ja kun vanhempamme ovat poissa, hyvyys heitä kohtaan ei lakkaa.

Malik ibn Rabi'ah Al-Sa'idi on kertonut: Olimme istumassa Allaahin Lähettilään seurassa, kun eräs Ansaari mies saapui ja kysyi, "Oi Allaahin Lähettiläs, "Onko Birr'istani vanhempiani kohtaan jäljellä mitään, jota voisin osoittaa heille heidän kuolemansa jälkeen?" Profeetta sanoi, "Kyllä, neljä asiaa: Rukoile ja pyydä anteeksiantoa heille. Täytä heidän lupauksensa. Ole ystävällinen heidän ystävilleen. Ja ylläpidä sukulaisuussuhteita, jotka tulevat vain heidän suunnastaan. Tämä on jäljellä Birr'istasi heille heidän kuolemansa jälkeen."

Ahmad, Abu Dawood, ja Ibn Maajah. Aamir ibn Abd Allaah ibn az-Zubayr (ra) on sanonut, "Isäni kuoli, enkä kokonaiseen vuoteen pyytänyt Allaahilta muuta kuin että Hän antaisi anteeksi isälleni."

Muistakaa, rakkaat veljet ja siskot, kun tapaatte vanhempanne tänään, Allaahin Lähettilään sanat, "Fa fiihima fa Jaahid! Tehkää jihadia (käytöksessänne) vanhempianne kohtaan."

Oi Allaah, anna meille ja vanhemmillemme anteeksi, ja palkitse heidät parhaimmalla palkkiolla.

Oi Allaah, korota heidän asemaansa tuonpuoleisessa ja tässä Dunyassa; tee siitä, mitä heille tapahtuu, sovitus heidän synneilleen. Oi Allaah, anna heille sija Firdawsissa, Jannah'n korkeimmalla tasolla, Profeettojen, Siddiiqiinien ja Marttyyreiden kanssa.




Sukulaisten oikeudet



Shaykh Muhammad Ibn Saalih al-'Uthaymeen [1] [al-Istiqaamah]

suom. Ummu Ahmed

Sukulaiset ovat heitä, jotka ovat sukua sinulle veren kautta ja läheisiä; kuten veli, setä/eno, täti, tai heidän lapsensa. Kaikki, joilla on sukulaisuussuhde sinuun, heillä on joitain oikeuksia, riippuen siitä, kuinka läheisesti olette sukua. Tästä Allaah (swt) on sanonut:

"Tee sukulaisillesi oikeutta..." [suura al-'Israa' 17:26]

Allaah (swt) on myös sanonut:

"Palvelkaa Allaahia älkääkä mitään asettako Hänen rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, samoin läheisiä omaisianne.." [suura an-Nisaa 4:36]

Joten on pakollista meille kaikille kohdella sukulaisiamme parhaalla mahdollisella tavalla, ja tukea heitä heidän tarpeidensa mukaan, ja sen mukaan, miten he pyytävät apua ja tukea. Ja tätä vaatii Shari'ah (Islamilainen laki), 'aql (terve järki) ja fitrah (luonnollinen tila).

Ja on olemassa paljon kirjallista todistusaineistoa, joka kannustaa ja silatur-raheem (sukulaisuussuhteiden yläpitäminen); kuten mitä Abu Hurayrah radhiAllaahu 'anhu on välittänyt Profeetan (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) sanoneen, "Todella, Allaah loi luodun, ja ennen kuin hän lopetti, Rahm (kohtu / sukulaisuussuhteet) nousi ylös ja sanoi: Onko tämä sen paikka, joka etsii turvaa Sinusta niistä, jotka kohtelevat kaltoin ja katkaisevat suhteensa minuun. Ja Allaah sanoi: Kyllä, todellakin, eikö se miellyttäisikin sinua, että pitäisin suhteita yllä niiden kanssa, jotka pitävät suhteita yllä sinun kanssasi, ja katkaisisin suhteet niihin, jotka katkaisevat suhteet sinuun? Joten Rahm sanoi: Kyllä, todellakin! Joten Allaah sanoi: Tämä on sitten sinulle. Sitten Allaahin Lähettiläs (sallAllaahu alayhi wa sallam) sanoi: "Lausu, jos haluat: 'Mutta jos teillä olisi valta, tekisitte varmasti ilkitöitä ja katkoisitte sukulaisuussiteenne. Nämä on Allaah kironnut ja saattanut kuuroiksi sekä sokaissut heidän silmänsä.' [Suura Muhammad 47: 22-23] [2]

Profeetta sallAllaahu 'alayhi wa sallam on sanonut myös: "Kuka uskoo Allaahiin ja viimeiseen päivään, pitäköön hän yllä sukulaisuussuhteita." [3]

Valitettavasti monet ihmiset eivät toteuta tätä haqqia (totuutta) ja he ylittävät sitä koskevia rajoja. Jotkut heistä eivät pyri olemaan yhteydessä sukulaisiinsa tai osoittamaan heille ystävällisyyttä; ei omaisuuden, eikä hyvän käytöksen kautta, eikä antamalla heille satunnaisia lahjoja, tai tarjoamalla heille apua, kun he sitä tarvitsevat. Todella, monia kuukausia voi kulua edes näkemättä tai tapaamatta heitä. Ja joskus, sen sijaan että pyrkisivät pitämään yllä sukulaisuussuhteita, jotkut ihmiset pyrkivät vahingoittamaan niitä, pyrkien satuttamaan sukulaisiaan - joko sanoilla tai teoilla, tai molemmilla. Sellaiset ihmiset jopa pitävät läheisiä suhteita yllä niiden kanssa, jotka eivät ole heille sukua, samaan aikaan katkaisten suhteensa sukulaisiinsa! Jotkut ihmiset pitävät yhteyttä vain sukulaisiinsa, jotka pitävät yhteyttä heihin, mutta katkaiset suhteet niiden kanssa, jotka katkaisevat suhteensa heidän kanssaan. Sellaiset ihmiset eivät ole oikeasti waasil (niitä, jotka pitävät yllä sukulaisuussuhteita) vaan ennemminkin he ovat niitä, jotka antavat samalla mitalla takaisin. He siis ylläpitävät suhteita vain niiden kanssa, jotka ylläpitävät suhteita heidän kanssaan - olivatpa he sukulaisia, tai muita. Mutta todellinen waasil (henkilö, joka pitää sukulaisuussuhteita yllä) on hän, joka pitää sukulaisuussuhteita yllä Allaahin tähden - välittämättä siitä, pitävätkö sukulaiset häneen yhteyttä vai eivät.

'Abdullaah ibn 'Amr (radhiAllaahu 'anhu) välitti Profeetan sallAllaahu 'alayhi wa sallam sanoneen: "Waasil (hän, joka pitää yllä sukulaisuussuhteita) ei ole hän, joka tekee niin vain vastavuoroisesti. Vaan waasil on hän, joka säilyttää suhteensa sukulaisiinsa, siinäkin tapauksessa, että sukulaiset katkaisevat suhteensa häneen." Eräs mies kysyi häneltä: Oi Allaahin Lähettiläs, minulla on sukulaisia, joihin pidän suhteita yllä, mutta he sanoutuvat irti minusta. Kohtelen heitä ystävällisesti, mutta he kohtelevat minua ilkeällä tavalla. Ja olen anteeksiantava ja kärsivällinen heidän kanssaan, mutta silti he käyttäytyvät töykeästi ja välinpitämättömästi minua kohtaan. Profeetta (sallAllaahu 'alayhi wa sallam) sanoi:

"Jos tilanne on kuten sanot, niin se on kuin täyttäisit heidän suunsa hiekalla. Ja Allaah jatkaa sinun auttamista ja tukemista niin kauan, kuin jatkat sen tekemistä mitä teet." [4]

Jos ei olisi muuta palkkiota sukulaisuussuhteiden ylläpitämisestä, kuin se, että Allaah ylläpitää suhteita waasilin kanssa tässä maailmassa ja Tuonpuoleisessa, ja että Hän levittää Armoaan sen takia, ja tekee asioista helpompia sen kautta, ja poistaa vaikeuksia ja huolia sen takia, sitten se olisi enemmän kuin tarpeeksi. Kuitenkin, tämän lisäksi, silatur-Raheem (sukulaisuussuhteiden ylläpitäminen) tuo mukanaan läheisyyttä perheeseen ja sukulaisiin, kuten myös rakkauden ja myötätunnon kehittymistä toinen toistensa välille, ja he ovat toistensa apuna sekä helppoina että vaikeina aikoina, sekä muita vastaavia iloja ja mielihyvää - kuten hyvin tiedetään. Ja kun sukulaisuussuhteista ei pidetä kiinni, kaikki edellä mainitut hyödyt kääntyvät päinvastaisiksi, ja yhteiskuntaa kohtaa suuret vaikeudet.

Viitteet:

1. Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Uthaymeenin kirjoittamasta Huquuq Da'at Ilayhal-Fitrah wa Qarrathash-Sharee'ah'sta (sivut 11-13).

2. al-Bukhaaree (nro. 5987) ja Muslim (nro. 3456)

3. al-Bukhaaree (nro. 6138), Abu Hurayrah'lta (radhiAllaahu 'anhu).

4. al-Bukhaaree (no. 5991)




Rakkaus veljeään kohtaan



Anas (olkoon Allah häneen tyytyväinen) on raportoinut Profeetta Muhammedin (olkoon rauha ja siunaukset hänen yllään) sanoneen: ”Yksikään teistä ei tule tosi uskovaiseksi ennen kuin hän rakastaa veljelleen mitä hän rakastaa itselleen.” (Al -Bukhari ja Muslim)


Tästä hädithistä voimme oppia muslimien keskinäisen rakkauden tärkeyden ja hyveellisyyden. Jos toimimme tämän hädithin ohjeen mukaisesti muslimi yhteiskunta/yhteisö puhdistuu heti pahuuksista kuten hyväksikäyttö, lahjonta, epärehellisyys, väärämielisyys, huijjaaminen, väärentely jne. mitkä ovat jo riistäytyneet käsistä tänä päivänä.
Islam opettaa kultaisia periaatteita seuraajilleen, jotka ovat ikäväkyllä laiminlyöneet ne,  jonka seurauksena tämä johtaa täydelliseen häpeään ja halpamaisuuteen. Johdattakoon Allah meitä suoralletielle.




Islamin mukainen vitsaileminen


Vitsaileminen mielen virkistämiseksi

Allahin Lähettiläs (saws) sanoi eräälle seuralaiselleen, Handhalalle, joka tunsi itsensä tekopyhäksi leikkiessään ja vitsaillessaan vaimonsa ja lastensa kanssa, mutta ollessaan aina vakava ja puhuen pelkästä uskonnosta Profeetan (saws) kanssa: "Mutta Handhala, virkistä sydäntäsi aika-ajoin." (Muslim)

Ja 'Ali ibn Abi Taalib sanoi: "Mielet väsyvät, ja niin myös vartalot, joten hoitakaa niitä huumorilla."

Al-Bukhaari mainitsi kirjassaan Al-Aadaab Al-Mufrad, että "Seuralaisilla oli tapanaan leikkiä toistensa kanssa heittelemällä vesimelonin kuoria toisiaan kohti, mutta kun oli vakavoitumisen aika, he olivat todellisia miehiä."

On myös olemassa monia kerrontoja siitä, kuinka Profeetta (saws) vitsaili tai pilaili seuralaistensa kanssa.

Mutta onko vitsaileminen sittenkin huono asia?

Eräs mies sanoi Sufiyaan ibn 'Uyaynalle, "Vitsaileminen ei ole oikein, se tulee tuomita." Hän vastasi: "(Ei,) Vaan se on sunna, mutta ainoastaan niille jotka tietävät miten tehdä se, ja (jotka) tekevät sen sopivalla hetkellä."

'Umar ibn 'Abdul-'Aziiz sanoi: "Pelätkää vitsailemista, sillä se on mielettömyyttä ja luo kaunaa." Hän sanoi myös: "Pelätkää vitsailemista, sillä se jäytää ritarillisuutta ja miehisyyttä."

Ja on kerrottu Profeetan (saws) sanoneen, että "Kaikella on alkunsa, ja vihamielisyys alkaa vitsailemisesta."

Joten kuinka sitten voimme sovitaa nämä kaksi näkemystä yhteen?

Al-Haafidh sanoi: "Se, mikä on kielletty, on liioiteltu ja jatkuva vitsaileminen, sillä se vie pois Allahin palvomisesta sekä uskonnollisten asioiden vakavasti ottamisesta. Tämä johtaa usein kovasydämisyyteen, kateuteen ja kunnioituksen menettämiseen. Hyödyllinen vitsaileminen, joka tähtää ihmisten rauhoittamiseen tai heidän viihdyttämisekseen tai tilanteensa helpottamiseen luhueksi ajaksi, on sallittua."

Imaam An-Nawawi sanoi: "Vitsaileminen on kiellettyä kun se on liiallista ja jatkuvaa. Siitä tulee tehotonta ja se saa sydämen kovettumaan. Se vie ihmisen pois Allahin palvomisesta sekä uskonnollisista asioista välittämisestä. Mikäli nämä tekijät puuttuvat vitsistä, niin silloin se on sellainen, joka on sallittu islamissa. Profeetta (saws) käytti huumoria tavoittaakseen ihmiset ja vetääkseen heidät yhteen."

Liika vitsaileminen

Allahin Lähettiläs (saws) sanoi: "Älkää naurako liikaa, sillä liika nauraminen kovettaa sydämen." (Sahiih Al-Jaami')

Sa'd ibn Abi Waqqaas sanoi: "Aseta raja vitseillesi, sillä liiallisuuksiin meneminen saa sinut menettämään kunnioituksen ja lietsoo hölmöt sinua vastaan."

'Umar ibn Al-Khattaab sanoi: "Joka nauraa liikaa tai vitsailee liikaa, menettää kunnioituksen, ja joka pitäytyy jonkin asian tekemisessä, tullaan tuntemaan siitä."

On myös oltava tarkka siitä, millaisessa seurassa vitsailee. Ibn Hayan sanoi: "Se, joka vitsailee sopimattoman henkilön kanssa, tulee menettämään sen henkilön kunnioituksen - vaikka se, mitä hän sanoo olisi totta. Henkilön tulisi olla tarkka siitä, kenen kanssa vitsailee."

Totuuden puhuminen jopa vitsaillessa

Abu Hurairah kertoi sahaabien kysyneen Profeetalta "Oi Allahin Profeetta, vitsailetko kanssamme?" Hän (saws) vastasi: "Kyllä, (mutta) en sano muuta kuin sellaista mikä on totta." (At-Tirmidhi, 227, sahiih hasan. Samankaltaisen hadiithin on kertonut myös At-Tabaranii kirjassaan Al-Awsat, 8/305, ja Al-Haithami luokitteli sen olevan hasan kirjassa Majma' Az-Zawaa'id, 9/17)

Ja on kerrottu Ibn 'Umarilta että Allahin Lähettiläs (saws) sanoi: "Minä vitsailen, mutta en puhu muuta kuin totta." (At-Tabaraanii, Al-Mu'jam Al-Kabiir 12/391; Al-Haithami luokitteli sen olevan hasan kirjassa Majma' Az-Zawaa'id, 8/89; ja Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih kirjassa Sahiih Al-Jaami', 2494)

Mu'aawiyah ibn Jaydah Al-Qushayri kertoi Allahin Lähettilään (saws) sanoneen: "Voi sitä, joka kertoo asioita valheellisesti puhuen, saadakseen sillä ihmiset nauramaan. Voi häntä, voi häntä!" (Abu Dawuud, 4972; At-Tirmidhi, An-Nasaa'ii)

Profeetta (saws) myös varoitti ankarasti ajattelemattomasta vitsailemisesta: "Ihminen saattaa sanoa jotain saadakseen seuralaisensa nauramaan, ja hän putoaa sen takia Helvettiin yhtä kauas kuin tädet (taivaalla)." (Ahmad)

Ja kertoi suuresta palkkiosta sille, joka ei valehtele edes vitsaillessaan: "Minä takaan Paratiisin laitamilla olevan talon sille joka jättää kiistelemisen (väittelemisen) vaikka hän olisi oikeassa; ja takaan talon Paratiisin keskellä sille, joka hylkää valehtelemisen (vääryyden) vaikka hän vitsailisi; ja takaan talon Paratiisin korkeimmassa osassa sille, joka tekee luonteestaan hyvän." (Abu Dawuud, 4782)

Uskovaisen pelästyttäminen ei ole sallittua edes leikillään

'Abdur-Rahmaan ibn Abi Layla kertoi joidenkin Allahin Lähettilään (saws) seuralaisten kertoneen heille olleensa matkalla Allahin Lähettilään (saws) kanssa. Eräs mies heidän joukostaan oli nukahtanut ja jotkut heistä menivät ja ottivat hänen nuolensa. Kun tämä mies heräsi, hän hätääntyi ja ihmiset nauroivat. Profeetta (saws) sanoi: "Mille te nauratte?" He sanoivat: "Ei millekään, paitsi että me otimme nuolet (häneltä) ja hän hätääntyi." Allahin Lähettiläs (saws) sanoi: "Muslimin ei ole sallittua pelästyttää toista muslimia." (Abu Dawuud, 5004; Ahmad, 22555 - tämä on Ahmadin kertoma versio. Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih kirjassaan Sahiih Al-Jaami', 7658)

Vahingonilo voi koitua pilkkaajan kohtaloksi

Allahin Lähettiläs (saws) sanoi: "Älkää ilmaisko ilkeämielistä iloa veljenne epäonnesta, sillä kenties Allah armahtaa hänet ja teihin osuu se asia, josta (häntä) pilkkasitte." (At-Tirmidhi)


Helsingin Muslimit -yhteisön jäsenhakemus

*Hyväksyn yhteisön jäsenehdot
captcha
Reload